Tips för undervisningen

Välkommen till skolan! Tips inför de blivande ettornas besöksdag

Att få bekanta sig med sin kommande skola och klass är viktigt för en blivande etta. När barnet har fått bekanta sig med sin blivande skola känns det tryggt att börja där i augusti. På den här sidan hittar du tips och olika uppgifter som du kan använda under besöksdagen.

Artiklar

Mer tid för de studerande

”Vi höll kursen KE1 så att vi var två lärare som undervisade samma kurs samtidigt. Sammanlagt deltog cirka 60 elever i kursen”, berättar Turpeenoja. Enligt Turpeenoja är kemi ett lämpligt ämne för samundervisningen. ”Arbetssätten i kemin är mångsidiga. Vi använder bland annat animationer och simuleringar samt utför laboratoriearbeten. Genom att vara två lärare på kursen […]

Artiklar

”Det är viktigt att eleven kan arbeta enligt sin egen nivå”

”När det vi går igenom är förankrat i elevens värld har hen genast nytta av det hen lär sig”, säger Henrikki Kattainen, klasslärare och ämneslärare i matematik. I hans klassrum har serien Karlavagnen utmanat vetgiriga elever och motiverat många till att studera matematik.

Tips för undervisningen

Fem tips för undervisningen i kemi och fysik

När vi började planera den nya läromedelsserien för kemi och fysik i högstadiet ville vi beakta både elevens och lärarens behov och önskningar. Resultatet blev serien Titan, ett omfattande material som ger rikligt med valmöjligheter. Här lyfter jag fram de möjligheter jag själv helst använder mig av i min undervisning.

Tips för undervisningen

Biologitips för årskurs 7–9: Undersök snötäcket

Biologiserien Liv för årskurs 7–9 innehåller många tips på hur ni kan vara aktiva under lektionerna! Ta med eleverna ut i friska luften och undersök snötäcket som bildats under vintern. I det här tipset hittar du  instruktioner för hur ni kan undersöka snötäcket.

Tips för undervisningen

Vändagen 14.2

På vändagen, alla hjärtans dag, passar det bra att spela och leka tillsammans eller skriva ett fint meddelande till en vän. På den här sidan har vi sammanställt tips på hur ni kan fira vändagen tillsammans med Otavas serier Karlavagnen, Hjärtat och Scene! Spela med en vän Det är roligt att spela tillsammans! Skriv ut […]

Artiklar

Differentiera undervisningen med hjälp av Scene

I den här artikeln delar Merja Saalasti med sig av sina erfarenheter av att använda flexibla Scene när hon undervisar i engelska. ”Serien Scene, engelska för årskurs 7–9, innehåller autentiska och aktuella texter och ämnesområden och handlar om personer som det är lätt att identifiera sig med. Det här gör Scene till ett motiverande läromedel, vilket […]

Artiklar

”Vi hoppar, studsar och balanserar på matematiklektionerna” – Ett mångsidigt läromedel ger läraren frihet

”Det som lockade mig med Karlavagnen var hur mångsidig och omfattande serien är”, berättar Hellevi Saarenmaa, som arbetar på Päivänkehrän koulu i Esbo. För henne har det varit viktigt med ett tydligt och pålitligt läromedel. ”Oavsett om jag har undervisat i något enbart med aktiviteter, utomhus eller på tavlan så kan jag ge läxor ur Karlavagnen. ”

Tips för undervisningen

Undervisa om klimatförändringen

Klimatförändringen är ett aktuellt ämne i många läroämnen. Vår serie i geografi för årskurs 7–9, Land, innehåller tankeväckande uppgifter på temat. De mångsidiga uppgifterna uppmuntrar eleverna att påverka och lämpar sig väl som grupparbeten eller som projekt som görs i samarbete med modersmålet.

Artiklar

Med flexibla Scene lär sig alla engelska

Scene, engelska för årskurs 7–9, har mottot Everyone has a role to play. Nu svarar läromedelsförfattarna till Scene på frågor om hur materialet kan användas för att differentiera undervisningen.

Artiklar

Läskunnighet är en framtidsfärdighet

Skulle du vilja ha en telefon utan internetuppkoppling? Skulle du vilja ha en nyckel som inte passar ihop med ytterdörren till ditt hem ? Skulle du vilja ha en karta med en tydlig ritning av en stad, men ingen information om din position?

Artiklar

Att röra sig i naturen gör barnen kreativa – erfarenheter av utomhuspedagogik

Under senare år har barns förhållande till naturen försämrats. Ett sätt att motverka det här är att ta med eleverna utomhus – utomhuspedagogik har blivit allt vanligare och används inom många olika ämnen!