Snilleblixt låter barnet undersöka och förundras över matematiken tillsammans med sina vänner. I serien Snilleblixt ligger fokus på elevernas tanke- och studiefärdigheter samt vardagskompetens. Lärandet utgår från barnets egna styrkor – som iver, kreativitet, uthållighet och samarbetsförmåga. De här kompetenserna leder oss mot våra mål.
Snilleblixt stöder sig mot barnets aktivitet och medfödda förmåga till förundran. Serien uppmuntrar till nyfikenhet och samarbete. Lärglädjen upprätthålls med en gemensam verksamhetskultur, differentierande innehåll och en stark koppling till barnets upplevelsevärld.
Den tydliga läromedelsserien Snilleblixt är enkel att använda. Serien har planerats för att passa olika typer av lärare och verksamhetsfält.
Så här kan du differentiera matematikundervisningen med Snilleblixt!
I videon får du konkreta tips på Snilleblixts mångsidiga material för differentiering både uppåt och nedåt.
Du kan också ta del av tipsen i artikeln nedan.
I den här videon får du tips på hur du kan använda olika material i Snilleblixt. Du får tips på sådant du kanske inte själv har tid att leta efter eller upptäcka. Vi visar dig verktyg och uppgifter som du kanske inte ens visste fanns i materialet!
Med appen Otso får eleven som använder Snilleblixt-läroboken tillgång till undervisningsvideor, digitala verktyg och ramsor.
Prova på lektionen
Ge er ut på upptäcksfärd i och omkring skolan med hjälp av Snilleblixt Matematiken omkring mig-kort. Korten lämpar sig för elever i årskurs 1 och 2.
Ta del av videoinstruktionerna för hur du använder Snilleblixts digitala material för läraren.
Prova på lektionen
Handarbeta med Uppsnapparen och Pi! Spara och skriv ut tipsen.
Artiklar
En gång gjorde jag ett problemlösningskompendium för elever i årskurs 1–6, där den sista frågan löd: ”Berätta vilken strategi du använde för att lösa uppgiften?” Ingen torde bli överraskad av att det här var den svåraste frågan i hela kompendiet för många elever
Tips för undervisningen
Till matematisk-logiska principer hör bland annat klassificering, jämförelse, att ordna i serier samt förståelse för ett–till–ett-principen och antalskonstans. De här färdigheterna spelar en viktig roll både inom småbarnspedagogiken och på förskolan, men får inte heller glömmas bort i den inledande undervisningen.
Artiklar
Emotionella faktorer, som motivation, självkänsla och självbild, kan påverka matematikinlärningen. Hur eleven känner för matematiken, huruvida hen tror sig kunna lära sig matematik och hur hen förhåller sig och arbetar med uppgifterna kan ge läraren viktig information om elevens emotionella inställning till matematiken.
Artiklar
Inom matematiken är bedömningen enkel. Ett prov i slutet av varje avsnitt, huvudräkning, grundläggande och tillämpande uppgifter, notera poängen och ge vitsord på betyget. Men det är viktigt att vara medveten om att det här inte är allt som bedöms i matematiken.
Artiklar
I år började jag för första gången undervisa nyblivna ettor. Innan läsåret började väntade jag otåligt på barnens glädje och iver gentemot skolan
och lärandet. Den första skoldagen blev oförglömlig.
Artiklar
När vi hör ordet programmering tänker de flesta av oss på olika programspråk och på att skriva kod. Många glömmer bort att programmering innefattar flera steg som, med tanke på lärandet, mycket viktigare än att lära sig olika språk för att skriva kod.
Författare
Maria Salminen är klasslärare och läromedelsförfattare. För tillfället undervisar hon en sammansatt klass med elever i både årskurs 1–2 på Teuvo Pakkalan koulu i Uleåborg, men hon har erfarenhet av att undervisa alla årskurser. Särskilt viktiga frågor för Maria är praktiskt lärande och samarbetet mellan förskolan och den inledande undervisningen. Maria har tidigare varit med som läromedelsförfattare till Tuhattaituri (Karlavagnen).
Författare
Henna Stenberg ä speciallärare, ämneslärare i matematik, klasslärare och läromedelsförfattare. Henna bor i Tammerfors och arbetar för tillfället som speciallärare på Toivolan koulu i Birkala. Henna har genomfört den så kallade Matikkaluotsi-utbildningen (tilläggskurs i matematikundervisning) samt kurser i flexibel matematik. Henna har tidigare varit med som författare till Tuhattaituris digitala tilläggsuppgifter för årskurs 3–6 samt som författare till Tuhattaituri 5-6E-böckerna (specialundervisning).
Författare
Hanna-Kaisa Rautio är klasslärare, lärare för årskurs 1–2, ämneslärare i engelska, speciallärare och läromedelsförfattare. För tillfället arbetar hon på Lauttasaaren ala-aste. Hanna-Kaisa har tidigare varit med och gjort Moomin Maths & Emotional Skills 1–3 (Otava) samt Handbook for English-enriched teaching and learning (Helsingfors stad).
Författare
Hanna-Reeta Vehmas är klasslärare på Kastellin koulu i Uleåborg. Hon har varit verksam inom den inledande undervisningen under hela sitt yrkesliv, varav flera år med sammansatta klasser. Frågor som ligger Hanna-Reetta särskilt varmt om hjärtat är funktionellt lärande samt samarbete mellan förskolan och den inledande undervisningen.
Merja Kalm är klasslärare samt läromedels- och fackboksförfattare. För tillfället undervisar hon på Ilpoisten koulu. Som läromedelsförfattare vill Merja bidra med glädje, aktivitet och lärglädje.
Författare
Markus Luoma är lektor i matematiska ämnen, utbildare och läromedelsförfattare. För tillfället undervisar han på Puropellon koulu i Åbo. Han har också verkat som utbildare på bland annat MAOL rf:s utbildningar på olika håll i landet. Markus har tidigare varit med i arbetet med flera läromedelsserier, bland annat Kerroin, Kantti och Pii (Nya Pi).
Författare
Markus Packalén är klasslärare och undervisar en så kallad teknoklass på Rajakylän koulu i Uleåborg. Han är en engagerad utbildare inom nätverket Innokas och arbetar för tillfället för Qridi med bedömning och utbildningsexport. Markus har tidigare varit med och tagit fram Karlavagnens blockprogrammeringsmaterial i Scratch.
Författare
Pirita Perälä är klasslärare, IT-lärare och läromedelsförfattare. För tillfället arbetar hon på Wivi Lönnin koulu i Tammerfors. Hon är en av författarna till serien Snilleblixt. Hon har tidigare varit med som författare till Tuhattaituri 3–6 (Karlavagnen), både tryckta och digitala material. Pirita har också varit med och tagit fram Jyväskylä universitets läromedel ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan” (ett digitalt läromedel för informations- och kommunikationsteknik).
Författare
Timo Tapiainen är lektor i matematiska ämnen, utbildare och läromedelsförfattare. För tillfället arbetar han på Pohjankartanon koulu i Uleåborg. Han är dessutom en del av läroplansgruppen i matematik, medlem i arbetsgruppen för slutbedömningskriterierna i matematik samt utbildare inom funktionell matematik på Matikkamaa i Uleåborg.
Illustratör
Illustratör