Nyheter

Kundtjänstens tips för en smidig start på läsåret

Våra tips på hur du använder Otavas Lärarrum och digitala material ger en smidig start på läsåret!

Är dina uppgifter uppdaterade?

Det lönar sig att kontrollera att dina uppgifter i Otavas Lärarrum stämmer. Via Otavas Lärarrum får du tillgång till både de digitala material som skolan köpt och de användarförmåner din skola har tillgång till. För att du ska få tillgång till allt det material som du har rätt till behöver dina uppgifter vara uppdaterade.

Kontrollera dina uppgifter genom att logga in i Otavas Lärarrum. Du ser dina uppgifter då du klickar på ditt namn längst ner till vänster. På sidan Allmänt i inställningarna kan du redigera ditt namn och din e-postadress, ditt lösenord samt ändra språket för användargränssnittet i Lärarrummet (svenska/finska/engelska).

Klicka på Skolor för att kontrollera att all information gällande dina skolor och roller stämmer. Om du har bytt skola kan du redigera dina uppgifter om skolan du arbetar i. Välj Lägg till skola i det övre högra hörnet, lägg till läroanstalten, välj rollen och spara.
Personen med adminrättigheter i skolan godkänner att du hör till skolan. Om du vill radera en skola från dina uppgifter välj Redigera och Radera.

Ny lärare? Så här loggar du in i Otavas Lärarrum

Börja med att registrera dig på adressen lararrum.otava.fi. Fyll i dina uppgifter och klicka på Registera dig. Skolans administratör bekräftar sedan att du jobbar i skolan. Administratören kan till exempel vara skolans rektor eller skolsekreterare. Du får ett mejl då din registrering är bekräftad. Om skolan lagt till dig på listan över lärare i Otavas Lärarrum innan du registrerar dig ska du själv bekräfta det via mejlet som skickas till dig.

Instruktioner för hur du använder Otavas Lärarrum hittar du här >

Om du använder tjänsten MPASSid och du inte lyckas registrera dig eller logga in, vänd dig i första hand till din skolas IT-stöd. Som alternativ kan du alltid logga in i Otavas tjänster med ett användarnamn och ett personligt lösenord.

Instruktioner för hur du delar licenser åt elever och studerande

Läs instruktionerna för hur du delar licenser åt elever i grundskolan här>

Läs instruktionerna för hur du delar licenser åt studerande i gymnasiet här>

Vi har arkiverat alla aktiva grupper i Lärarrummet den 31 juli 2024

  • Vi vill hjälpa dig att börja från rent bord vid skolstarten och har därför arkiverat alla aktiva grupper i Lärarrummet den 31 juli 2024. Du behöver inte återställa en grupp eftersom den studerande har tillgång till materialet så länge hen har en aktiv licens.
  • Du kan när som helst återställa en arkiverad grupp i Lärarrummet. Arkiveringen påverkar inte gruppens information.
  • Du ser inte arkiverade grupper i analysverktyget. Om du vill granska gruppens prestationer måste du först återställa gruppen.

Läs instruktionerna för hur du återställer en arkiverad grupp här.

Så här kollar du skolans beställda licenser

Du kan kontrollera hur många elev- och studerandelicenser skolan har införskaffat och hur många som är i användning i Otavas Lärarrum under Skola och fliken Beställningar. Du kan se hur många aktiva licenser skolan har, vem som har aktiva licenser och hur många lediga licenser det finns.

Instruktioner för hur du tar i bruk digitala läromedel som följer GLP21

Läs instruktioner för hur du tar i bruk digitala läromedel som följer GLP21 här.

Att förlänga gymnasiets GLP21-digilicenser

Studerande kan själva förlänga utgångna digilicenser med tre månader utan kostnad. Licenserna förlängs i Studerandes värld. Licensen för en digiprodukt går att förlänga bara en gång under gymnasietiden. Förlängningen måste göras inom 30 dagar efter att licensen löpt ut.
Läs instruktionen om att förlänga en GLP21-digilicens >

Återlämna en elev- eller studerandelicens till skolan

En elev- eller studerandelicens som tagits i bruk kan återlämnas till skolan inom 30 dygn.  Licensen återgår till skolan som kan dela ut den igen.
Läs instruktionen om att återlämna en licens till skolan >

Vi förnyar våra digitala tjänster!

Vi håller på att skapa en ny inlärnings- och undervisningstjänst som kombinerar avancerad teknik, inspirerande innehåll och tillförlitliga undervisningsmetoder. Vi förnyar vår digitala tjänst i etapper. Det första steget gäller grundskoleelever i början av höstterminen 2024, då den nya digitala tjänsten ersätter Nova.

Nova

Nova för grundskolans elever förnyas! Eleven kan logga in på samma adress som tidigare elev.otava.fi. Eleven loggar in precis som förut, endera med MPASSid eller nyckelkod.

Frågor om digitala materialet?

Vi vill svara på dina frågor på bästa sätt. I början på läsåret kan det ibland vara rusning i kundtjänsten då många kontaktar oss samtidigt. Därför kan det löna sig att se efter om svaret på din fråga finns på adressen utbildning.otava.fi/instruktioner/.

Ibland är lösningen på ett digiproblem lätt att hitta. Töm cacheminnet, byt sökmotor. Men eftersom de digitala tjänsterna utvecklas hela tiden uppstår också nya frågor. Vår kundtjänst ger dig praktiska tips och hjälp. Vi hjälper dig vid problemsituationer så att du får koncentrera dig på undervisningen.

Otavas kundtjänst önskar dig ett smidigt läsår!

Kundtjänst betjänar vardagar kl. 8–16

Tel: 09 156 6800
kundtjanst@otava.fi

Kontaktuppgifter