Karlavagnen utvecklar elevens matematiska tänkande på ett systematiskt sätt. Eleverna får i maklig takt lära sig grundläggande matematiska begrepp och färdigheter. De får även lösa matematiska problem, undersöka, programmera och på annat sätt fördjupa sina kunskaper.
Inlärningen sker med hjälp av varierande arbetssätt och verktyg, såväl självständigt som i samarbete. Det digitala materialet konkretiserar och fördjupar inlärningen.
Karlavagnen har utarbetats utgående från läroplanerna som trädde i kraft år 2016.
Det digitala lärarmaterialet och de digitala tilläggsuppgifterna för Karlavagnen har förnyats inför augusti 2022.
Bekant innehåll finns i ett nytt användargränssnitt, som gör det enkelt att röra sig mellan olika böcker på ett flexibelt sätt.
Vi har sammanställt instruktioner för hur du använder det förnyade digitala lärarmaterialen för Karlavagnen. Läs instruktionerna eller se på instruktionsvideon nedan!
Bekant innehåll i en ännu mer användarvänlig form. Höstens och vårens material behändigt i samma digitala lärarmaterial.
Det digitala materialet för lärare innehåller:
• Lärobokens sidor med facit
• Vi lär oss-stunder lär och åskådliggör
• Vi övar-uppgifter stödjer inlärningen
• Matematikberättelser som ljudfiler för åk 1–4
• Huvudräkningsuppgifter med facit
• Lärarhandledning att bläddra i
• Otso-appens videor för åk 5–6
• Prov och bilagor att skriva ut separat eller i större helheter
• Provverktyg med prov att redigera i Lärarrummet
Med appen Otso kan eleven se videor i början av varje kapitel till Karlavagnen 5–6. Med hjälp av videorna kan eleven bekanta sig med temat som behandlas i kapitlet. Eleven kan också lyssna till inspirerande matematikberättelser till Karlavagnen 1–4 med Otso. Till Karlavagnen 1a finns dessutom animerade nummer- och räknetecken. Ladda ner appen Otso kostnadsfritt från din appbutik.
”Karlavagnen innehåller till exempel många praktiska övningar och aktiviteter som inte förutsätter några förberedelser. Jag tycker det är bra att det går att aktivera eleverna utan att det krävs mängder av utrustning. Också en vikarie kan hålla en lektion med aktiviteter.”
Artiklar
De digitala tilläggsuppgifterna är ett roligt sätt att befästa och repetera det man lärt sig. Karlavagnens digitala tilläggsuppgifter förnyades i augusti 2022 och fick samtidigt en uppdaterad layout. En ny egenskap i materialet är analysverktyget, som samlar data om elevernas framsteg och prestationer.
Artiklar
Karlavagnens digitala material förnyades till augusti 2022. Under våren har vi fått frågor och feedback om de förnyade materialen. I den här artikeln kan du läsa svar på de vanligaste frågorna om materialen.
Artiklar
”När det vi går igenom är förankrat i elevens värld har hen genast nytta av det hen lär sig”, säger Henrikki Kattainen, klasslärare och ämneslärare i matematik. I hans klassrum har serien Karlavagnen utmanat vetgiriga elever och motiverat många till att studera matematik.
Artiklar
När vi hör ordet programmering tänker de flesta av oss på olika programspråk och på att skriva kod. Många glömmer bort att programmering innefattar flera steg som, med tanke på lärandet, mycket viktigare än att lära sig olika språk för att skriva kod.
Tips för undervisningen
Matematikstudierna tillsammans med Karlavagnen fortsätter också på distans. Här har vi samlat tips på hur du kan använda serien i distansundervisningen.
I Karlavagnens Scratch-studio kan ni öva på grunderna i programmering. Instruktioner och länkar finns i Karlavagnens digitala material för läraren 2–6 under Karlavagnen Scratch-studio. Dela länkarna till Scratch-studion och instruktionsvideorna med eleverna. Scratch fungerar på datorers webbläsare, inte på mobilapparater.
Författare
Författare
Författare
Författare
Författare
Författare
Författare
Pirita Perälä är klasslärare, IT-lärare och läromedelsförfattare. För tillfället arbetar hon på Wivi Lönnin koulu i Tammerfors. Hon är en av författarna till serien Snilleblixt. Hon har tidigare varit med som författare till Tuhattaituri 3–6 (Karlavagnen), både tryckta och digitala material. Pirita har också varit med och tagit fram Jyväskylä universitets läromedel ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan” (ett digitalt läromedel för informations- och kommunikationsteknik).
Författare
Författare
Maria Salminen är klasslärare och läromedelsförfattare. För tillfället undervisar hon en sammansatt klass med elever i både årskurs 1–2 på Teuvo Pakkalan koulu i Uleåborg, men hon har erfarenhet av att undervisa alla årskurser. Särskilt viktiga frågor för Maria är praktiskt lärande och samarbetet mellan förskolan och den inledande undervisningen. Maria har tidigare varit med som läromedelsförfattare till Tuhattaituri (Karlavagnen).
Författare
Timo Tapiainen är lektor i matematiska ämnen, utbildare och läromedelsförfattare. För tillfället arbetar han på Pohjankartanon koulu i Uleåborg. Han är dessutom en del av läroplansgruppen i matematik, medlem i arbetsgruppen för slutbedömningskriterierna i matematik samt utbildare inom funktionell matematik på Matikkamaa i Uleåborg.