Instruktioner för problemsituationer

Problem med användningen av digitala material

Kontrollera de tekniska kraven för materialet under Enhetskompatibilitet och tekniska krav.

Jag använder webbläsaren Internet Explorer och när jag öppnar sidan är den tom eller felaktig.
Gör så här: Tryck på F12 för att öppna utvecklingsverktygen. Byt till nyaste möjliga version vid dokumentläge. Nu borde sidan öppna sig korrekt. Om du fortfarande har problem, uppdatera till den nyaste versionen av Internet Explorer. Alternativt kan du byta webbläsare till Google Chrome. Du kan ladda ner Chrome gratis från internet.

Min dator öppnar inte utskrifter
De flesta utskrifter laddas automatiskt. Gå in på webbläsarens inställningar och kontrollera att man inte av säkerhetsskäl har förhindrat nedladdning av dokument. Om du använder Chrome kan du ibland stöta på problem med utskrifter. När sådana problem uppstår kan du pröva att uppdatera sidan (F5 eller refresh-kommandot). Du kan också ladda ner utskrifterna med en annan webbläsare (som Firefox).

Tekniska kraven:

Operativsystem:

Windows, OSX, Linux

Programkrav:

  • Mozilla Firefox, aktuella versioner och två tidigare versioner.
  • Microsoft Internet Explorer version 10 och senare versioner.
  • Apple Safari version 7 och senare versioner.
  • Google Chrome aktuella versioner och två tidigare versioner.
  • Safari 3 eller senare.
  • Microsoft Edge Browser aktuella versioner och två tidigare versioner.
  • Flash Player version 10.1. eller senare.
  • Program för att läsa PDF -filer, till exempel Adobe Acrobat 9 eller senare.

 

Tabletter:

  • Stöd för iPad-enheter på Apple iOS 7 och senare på en vanlig webbläsare (Safari).
  • Tabletter med Android 4.4.2 och senare stöds med Android Standard Browser (Chrome).