Allmänt

Så får du en smidig skolstart med Otavas material

För att det nya skolåret ska börja så smidigt som möjligt har vi sammanställt aktuella instruktioner och tips som hjälper dig att komma i gång med Nova och licenshantering.

Nova är tillgänglig

Nova är vår nya digitala plattform, som ersatte Otavas Lärarrum våren 2025. Nova kombinerar inspirerande innehåll, pålitliga undervisningsmetoder och avancerad teknik till en smidig helhet. Viktiga funktioner och inloggningsuppgifterna som du hade i Otavas Lärarrum är kvar, men tjänsten fungerar nu ännu bättre.

Kontrollera att dina uppgifter i Nova stämmer

Det är bra att kontrollera att dina uppgifter i Nova är uppdaterade. Via Nova får du tillgång till både de digitala material som skolan har köpt och de användarförmåner din skola har tillgång till. För att du ska få tillgång till allt det material som du har rätt till behöver dina uppgifter vara uppdaterade. Uppdatera din profil genom att klicka på dina initialer vid Redigera profil-funktionen (uppe i det högra hörnet).

Är du en ny lärare?

Om du ännu inte har inloggningsuppgifter till tjänsten eller om du börjar i en ny skola, ska du kontakta den person som fungerar som administratör för Nova vid din skola (till exempel skolsekreteraren). Hen bjuder in dig till Nova och skolans konto.

Om skolan använder MPASSid sker registreringen och inloggningen till skolan med MPASSid.

Automatisk grupparkivering i Nova

För att du ska kunna börja det nya läsåret så smidigt som möjligt har vi arkiverat alla aktiva grupper i Nova den 31 juli 2025. Det här gör gruppvyn tydligare och studerande som inte har aktiva licenser kan inte återaktivera dem av misstag.

Om du under sommaren har skapat nya grupper eller om du vill fortsätta med en grupp du tidigare hade, kan du aktivera en arkiverad grupp när som helst.

Instruktioner för hur du delar licenser till elever och studerande

Licenshanteringen har blivit enklare i och med Novas nya gruppvy: i grupperna är det möjligt att dela ut licenser till gruppmedlemmar på ett kontrollerat sätt och produktkoder behövs inte längre.

Så här ser du hur många licenser skolan har beställt

Du kan titta på hur många elev- och studerandelicenser skolan har införskaffat och hur många som är i användning vid Skola och fliken Beställningar. Under Beställningar kan du se hur många licenser skolan beställt, delat ut och hur många som ännu finns till förfogande.

Återlämna en elev- eller studerandelicens till skolan

En elev- eller studerandelicens som tagits i bruk kan återlämnas till skolan inom 30 dygn. Licensen återgår till skolan som kan dela ut den igen.

Förlänga gymnasiets GLP21-licenser

Studerande kan själva förlänga utgångna digilicenser med tre månader utan kostnad. Licenserna förlängs i Nova. Licensen för en digiprodukt går att förlänga bara en gång under gymnasietiden. Förlängningen måste göras inom 30 dagar från att licensen har löpt ut.

Otso-innehållet flyttar till Nova

Appen Otso har tagits ur bruk. I fortsättningen finns allt innehåll för användare av tryckta böcker i Nova, inklusive ljud, video och annat digitalt innehåll. I och med denna förändring försvinner fliken ”Ljudfiler för främmande språk”. Digitalt innehåll för användare av en tryckt bok aktiveras i Nova med hjälp av bokens ISBN-nummer.

Vi hjälper gärna

Vi hjälper dig gärna under hela läsåret. I början på läsåret kan det ibland vara rusning i kundtjänsten då många kontaktar oss samtidigt. Därför kan det löna sig att se efter om svaret på din fråga finns på adressen utbildning.otava.fi/instruktioner/.

Ibland är lösningen på ett digiproblem enkel. Töm cacheminnet, byt sökmotor. Men de digitala tjänsterna utvecklas hela tiden, och då uppstår också nya frågor. Vår kundtjänst ger dig praktiska tips och hjälp. Vi hjälper dig vid problemsituationer så att du får koncentrera dig på undervisningen.

Otava Utbildning önskar dig ett härligt läsår!

Kundtjänst (på finska) betjänar vardagar kl. 8–16
Telefon: 09 156 6800
kundtjanst@otava.fi

Fler kontaktuppgifter på svenska