Allmänt

Väck läsglädjen!

Jag står vid vårt huvudbibliotek med en elevgrupp. Det finns metervis av barn- och ungdomsböcker. På mindre än två minuter kommer två elever som inte hittar något att läsa fram till mig. Inget känns intressant! Hur ska jag få dem att fängslas av litteraturen?

Olika böcker

En elev kan vara intresserad av en faktabok om rymden, en annan av Harry Potter, en tredje av dikter och en fjärde av klassikern Unga kvinnor. En del gillar böcker av eller om kända personer. Det är viktigt att omge eleverna med en bred skala olika böcker och ge dem en chans att ta tag i en bok som intresserar dem.

Det är också viktigt att betona att all läsning är bra läsning: dagstidningar, serietidningar, gamla vitsböcker, tjocka och tunna böcker, klassiker. Varje bok eller verk erbjuder läsaren en sådan upplevelse som läsaren själv vill ha.

Dagens digitala möjligheter öppnar alldeles nya dörrar till litteraturens värld. Vilken lugnande känsla det är när ett barn ligger på en gympamatta i klassen med hörlurar på öronen och koncentrerar sig på en ljudbok, med slutna ögon! Eller vad fint barnen koncentrerar sig på ett bildkonstarbete samtidigt som de lyssnar på en ljudbok i bakgrunden.

Lästips

Bibliotekens webbplatser, läroböcker och läsbloggar är fulla av lästips. Många fattar en bok när läraren uppmuntrar dem eller rentav tvingar dem till det. De finländska bibliotekarierna är verkligt professionella och skickliga och delar ut boktips till människor i olika åldersgrupper. Om en riktig författare besöker en skola kan hen med sitt exempel inspirera eleverna att läsa eller skriva.

Boktips från klasskompisar är effektiva sätt att inspirera elever till läsning. Det finns olika sätt att ge boktips, huvudsaken är att boken väcker intresse. Eleverna kan ge varandra tips på favoritböcker, den mest intressanta bilden i en bok eller den mest medryckande omslagstexten. Man kan också göra videor om böckerna. Alltid behöver man inte avslöja hela handlingen i videon, utan den kan också handla om de tre trevligaste pärmbilderna.

Tillsammans

Läsningen behöver och ska inte enbart vara en obligatorisk prestation, utan den kan vara klassens gemensamma, trevliga sak. Att göra något tillsammans, som att läsa, är en social händelse som förmedlar en positiv läsmodell åt alla. Samla namnen på böcker ni läst under läsåret på en vägg i klassen, tillsammans med era recensioner av dem! Eller skapa en pjäs eller en frågesport om böcker ni läst tillsammans. Kunde hela klassen tillsammans ordna knytkalas för att fira att ni läst en bok, hundra böcker eller sidor eller tio hyllmeter med böcker – givetvis med tema ur er favoritbok!

Ibland försvinner rädslan för att läsa helt enkelt genom att man tar itu med en text tillsammans med ett par: man läser turvis, en mening i taget och undersöker textens hemligheter tillsammans. Ibland räcker det att läraren läser en textsnutt högt för att läsivern ska vakna hos eleverna.

För mig är det viktigt att få dela en läsupplevelse med en annan person. Att diskutera böcker är viktigt för inlärningen eftersom man dels lär sig att formulera sina tankar om boken och dels lär sig lyssna på andras tankar. Din kompis tankar om en bok kan ge en ny dimension till din egen läsupplevelse.

Det viktigaste är såklart att omge eleverna med böcker och erbjuda dem möjligheter att läsa! Dagliga lässtunder då man antingen själv läser eller lyssnar på böcker, veckovisa lästimmar, besök till bibliotek, böcker i klassen – alla de här sakerna är enkla att genomföra och bra sätt att locka in eleverna i böckernas värld!

Minna Konttinen
Minna Konttinen är författare till den nya finska läroboken i modersmål och litteratur Loikka samt klasslärare i Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
.