Allmänt

Otavas etiska principer för användning av AI

Vi på Otava förbinder oss att använda artificiell intelligens (AI) på ett ansvarsfullt sätt och med respekt för upphovsrätt och våra författares arbete. Följande etiska principer styr vår användning av AI. Vi respekterar läroboksförfattare, illustratörer och andra aktörer Vi respekterar immateriella rättigheter Vi berättar för dig när vi använder AI Vi använder AI på ett […]

Allmänt

Differentiera mångsidigt med Snilleblixt

Otavas serie i matematik för årskurs 1–6 Snilleblixt erbjuder många möjligheter för differentiering, både uppåt och nedåt. Så här kan du använda materialet för att differentiera matematikundervisningen!

Allmänt

Infinit matematik – matematik för elever på alla nivåer

Tydliga mål för lärandet, självbedömning och mångsidig differentiering är ledstjärnorna i Otava Utbildnings nya serie i matematik för årskurs 7–9, Infinit matematik.

Nyheter

Kundtjänstens tips för en smidig start på läsåret

Våra tips på hur du använder Otavas Lärarrum och digitala material ger en smidig start på läsåret!

Allmänt

Våra läromedel i språk har fått en ny och mångsidig MOT-ordbok

Till augusti 2024 kommer vi att förse våra läromedel i språk med den finländska och yrkesmässiga ordboken MOT.

Allmänt

Mål, färdigheter, framgångar – Ta i bruk de mångsidiga materialen i Infinit matematik

Bekanta dig med de mångsidiga material som serien Infinit matematik erbjuder och läs hur du kan använda dem i din undervisning

Allmänt

Så kan du stödja elevernas läskunnighet

Ta del av tio sätt att stödja läskunnigheten redan före eleverna börjar läsa en text, medan de läser en text samt efter läsning.

Allmänt

Vi förnyade analysverktyget!

Otavas Analysverktyg för läraren förnyas inför höstterminen 2023! Under våren kommer vi att uppdatera den här artikeln med nyheter om analysverktygets förnyelse.

Allmänt

“Alla gynnas av differentiering” – elevanpassa undervisningen i engelska i årskurs 7–9

Elevernas olika kunskapsnivåer är en av utmaningarna med att undervisa engelska i årskurs 7–9. Genom att differentiera undervisningen kan läraren bemöta elevernas individuella behov och erbjuda dem stöd på rätt nivå.

Allmänt

Väck läsglädjen!

Jag står vid vårt huvudbibliotek med en elevgrupp. Det finns metervis av barn- och ungdomsböcker. På mindre än två minuter kommer två elever som inte hittar något att läsa fram till mig. Inget känns intressant! Hur ska jag få dem att fängslas av litteratur?

Artiklar

Att röra sig i naturen gör barnen kreativa – erfarenheter av utomhuspedagogik

Under senare år har barns förhållande till naturen försämrats. Ett sätt att motverka det här är att ta med eleverna utomhus – utomhuspedagogik har blivit allt vanligare och används inom många olika ämnen!

Artiklar

Frågor och svar om Karlavagnens förnyade digitala material

Karlavagnens digitala material förnyades till augusti 2022. Under våren har vi fått frågor och feedback om de förnyade materialen. I den här artikeln kan du läsa svar på de vanligaste frågorna om materialen.