Digitalt tilläggsmaterial för studeranden
För serien Mol (GLP16) finns kursspecifikt digitalt tilläggsmaterial för studeranden. Användaren av tryckta läroboken kommer åt materialet utan inloggning.
Mol-serien är ett mångsidigt och modernt läromedel i kemi för gymnasiet som inspirerar både studerande och lärare. Läromedlet stärker studerandenas naturvetenskapliga allmänbildning och uppmuntrar till grupparbete.
Mol-serien stöder en mångsidig användning av informations- och kommunikationsteknik. Nya videofilmer och animationer åskådliggör kemiska fenomen och begrepp på ett modernt sätt. Studerandena får en aktiv roll i inlärningen.
Mol-serien lämpar sig för olika typer av studerande och inlärningsstilar och kan användas i både stora och små grupper. Texten är tydlig samtidigt som bilder och grafiskt material stöder lärandet. Kemiska teorier och experiment utgör en tydlig helhet.
Mol-serien ger studerandena en stark grund inför studentexamen och inträdesprov till vidare studier.
För serien Mol (GLP16) finns kursspecifikt digitalt tilläggsmaterial för studeranden. Användaren av tryckta läroboken kommer åt materialet utan inloggning.
Artiklar
Den förnyade serien Mol, kemi för gymnasiet, uppdateras för att passa den nya läroplanens målsättningar och innehåll, men bibehåller samtidigt sina bästa egenskaper. Den förnyade versionen har dessutom fått två nya syften – flexibilitet och differentiering.
Tips för undervisningen
Ordna distansundervisning i kemi med hjälp av Otavas serie Mol.
Artiklar
Studentexamensprovet i kemi närmar sig. Mol-seriens författare Leena Turpeenoja ger dig fem tips på hur du skriver ett ba och precist svar.
Författare
Kalle Lehtiniemi har undervisat kemi, matematik och IT i Siilinjärven lukio sedan år 1996. Han började jobba som författare för serien Mooli år 2000. Inom kemiundervisningen är Kalle särskilt intresserad av att utnyttja IKT och utveckla kursbedömningen.
Författare
Leena Turpeenoja verkar som censor i studentexamensnämnden. Hon har lång erfarenhet av att undervisa kemi i gymnasiet samt av att fortbilda lärare. Leena Turpeenoja är dessutom en erfaren läromedelsförfattare, som skrivit kemiböcker för Otava i 20 år.
Leena Turpeenoja har undervisat i kemi på yrkesskola, universitet och gymnasium. Innan Leena började jobba på Kuopion Lyseon lukio 1996 arbetade hon på Oulun Lyseon lukio, där hon startade kemiundervisningen på det internationella IB-gymnasiet. Hon har ordnat mängder av fortbildningar för kemilärare. Dessutom har hon verkat bland annat som LUMA-koordinator för Kuopio stad och utvecklat samarbetet mellan gymnasier och universitet. MAOL ry har valt henne till årets lärare. Leena är intresserad av laborativa och undersökande metoder inom kemin och av att utveckla mångsidiga bedömningsmetoder.
Leena Turpeenoja har undervisat i yrkesskola, universitet och gymnasium. Innan Leena började jobba på Kuopion Lyseon lukio 1996 arbetade hon på Oulun Lyseon lukio, där hon inledde kemiundervisningen i det internationella IB-gymnasiet. Leena är en erfaren läromedelsförfattare, har hållit flera vidareutbildningar för kemilärare och bland annat fungerat som Kuopios LUMA-koordinator. Leena är intresserad av laborativa och undersökande medoter inom kemin och av att utveckla mångsidiga bedömningsmetoder. Dessutom har hon deltagit i läroplansarbetet för kemi.