Artiklar

Brytpunkt är ett mångstämmigt läromedel i historia

Historisk empati är viktig men svår att undervisa. I Brytpunkt undervisar vi historisk empati genom att aktivt lyfta fram olika människors och gruppers perspektiv i tider av förändring.

Historisk mångfald syns i Brytpunkt

Under de senaste åren har historieforskningen i allt högre grad fokuserat på fenomen och grupper från det förflutna som tidigare fått mindre uppmärksamhet. Det är viktigt att de här nya perspektiven också syns i läromedel i historia. I Brytpunkt har vi velat ge utrymme och röst åt olika kulturer, köns- och sexuella minoriteter, personer med funktionsvariationer och grupper som varit utsatta för förtryck i historien.

Mångstämmig historia främjar empati

Att lyfta fram tystade och förtryckta grupper utvecklar historisk empati, vilket är ett av målsättningarna med Brytpunkt. Eleven får bekanta sig med människor som levt i olika situationer, deras livsvillkor och val. Brytpunkt lyfter också fram vardagen hos helt vanliga människor.

Människor i det förflutna är aktiva aktörer

I Brytpunkt framställs inte historiskt förtryckta människor enbart som passiva offer, utan också som aktiva aktörer. Boken strävar efter att berätta om människors egna handlingar. Brytpunkt betonar att historiska händelser och fenomen inte är resultatet av en oundviklig utveckling, bakom dem finns alltid mänskliga val. Att växa in i samhälleligt och moraliskt ansvar kräver insikten om att människor har möjlighet att välja annorlunda.

Det förflutnas mångfald finns naturligt närvarande

I Brytpunkt genomsyrar mångfalden hela boken. Olika grupper syns alltså inte bara i samband med ett visst tema, utan mångfalden är en genomgående egenskap i bilder, uppgifter och exempel.

Alla förtjänar att bli sedda

Vi som har gjort Brytpunkt anser att det är viktigt att synliggöra historiens mångfald i läromedlet, eftersom det läses av många olika ungdomar. Varje elev har rätt att känna igen sig själv på sidorna, oavsett kön, etnisk bakgrund eller andra egenskaper. I läroplanen nämns som mål för historieundervisningen att eleven ska bli intresserad av historiens betydelse för identiteten. Att synliggöra mångfalden stöder också detta mål.