Artiklar

”Min undervisning har blivit mer aktiv och konkret” – erfarenheter av att undervisa i omgivningslära med Expedition

”Det bästa med Expedition är att serien erbjuder ett mångsidigt och kvalitativt innehåll som stöd för undervisningen”, säger Janne Puolitaival, som arbetar på Aseman koulu i Ijo. Han har använt serien Expedition i två år nu och uppskattar att materialet gör experiment och undersökningar till en del av undervisningen i omgivningslära.

Under Jannes lektioner är det viktigt att barnen själva får undersöka olika fenomen i sin omgivning. För det här ändamålet har han använt Experimentera-sidorna och de nya digimediauppgifterna som finns till Expedition.

”Innehållet som eleverna ska lära sig blir tydligt för dem på ett helt annat sätt när de får undersöka fenomenen med hjälp av riktiga exempel.”

Undervisningen blev mer mångsidig

En positiv överraskning för Janne var hur enkla uppgifterna är att arbeta med.

”Experimenten är enkla att förbereda, men bidrar med inspiration och aktivitet till lektionerna. Digimediauppgifterna fördjupar elevernas kunskaper, samtidigt som de tränar deras digitala färdigheter.”

När Janne tog i bruk Expedition blev hans undervisning mer mångsidig.

”Expedition utmanar mig som lärare att testa nya metoder. Min undervisning har blivit mer aktiv och konkret, och vi gör mycket tillsammans med eleverna.”

”Det är roligt att se hur ivriga eleverna är över funktionella uppgifter och aktiviteter. De ser framemot att arbeta med och gå igenom experiment och digimediauppgifter tillsammans under lektionerna.”