Den nya läromedelsserien Connections Engelska, engelska för årskurs 7–9: den möjliggör differentiering inom läromedlet på ett helt nytt sätt. Serien möter både lärarens och elevens behov. I boken finns uppgifter för alla, men också tre differentierande linjer som läraren kan använda beroende på gruppens behov.
Differentiering kräver planering
Differentiering behövs allt mer i klassrummen. Otava ville skapa ett läromedel som svarar mot både lärarens och elevens mångsidiga behov. Differentiering kräver alltid planering av läraren, eftersom den behöver vara förutseende, flexibel och kontinuerlig. Ett bra läromedel ger läraren en utgångspunkt för differentieringen i klassrummet. Lyckad differentiering betyder inte individuella instruktioner eller att något skräddarsys för alla, utan det handlar om att motivera och erbjuda lämpliga uppgifter för varje elev, och att förstå elevens behov.
Från grunderna till anpassat innehåll
Connections Engelska differentierar på tre nivåer. Uppgifterna börjar alltid med att skapa en bas med enkelt innehåll. Därifrån går materialet vidare till tillämpande, mer utmanande uppgifter och innehåll. Det här syns både i texterna och i de muntliga uppgifterna med temaordlistor, som finns i textboken. Också grammatikuppgifterna går från mer styrda till mer öppna uppgifter.
Tre linjer
Förutom de gemensamma basuppgifterna finns det tre differentierande linjer i text- och grammatikuppgifterna, som innehåller olika typer av aktiviteter. Linjerna ger läraren och eleven flexibilitet och ett nytt utgångsläge för differentiering. På den blå linjen övar eleven grunderna: centrala ord och strukturer. På den gröna linjen fördjupar eleven sina kunskaper och tillämpar det hen har lärt sig.
På den röda linjen får eleven möjlighet att utvidga sina kunskaper och använda språket kreativt.
Eleven väljer linjen antingen utifrån sin egen kunskapsnivå, eller så kan läraren ange vilken linje en elev ska arbeta på. Hela gruppen kan också göra uppgifterna tillsammans. En mer kunnig grupp kan arbeta med uppgifter från den svårare linjen och en grupp som behöver repetition kan välja den lättare linjen. Ett separat uppslag med hemuppgifter erbjuder övningar som passar att göra hemma och som alla kan göra på sin egen nivå. Läraren kan alltså ge gemensamma hemuppgifter till gruppen, som gruppen kan gå igenom tillsammans på lektionen.
Differentierande texter
I varje avsnitt finns differentierande blå, gröna och röda texter. Läraren kan, beroende på gruppen och den tid som finns tillgänglig, besluta om de differentierande texterna i avsnittet ska behandlas tillsammans eller om eleven själv får välja vilken text hen studerar. Om eleven själv väljer text, kan hen ta hänsyn till både textens svårighetsgrad och egna intresseområden. Färgkodningen i texterna fungerar på samma sätt som på linjerna.
Eleven övar på att välja själv
Connections Engelska stärker dessutom elevens egen handlingskraft. Eleven får möjlighet att göra val och öva på att sätta upp egna mål. Varje kapitel i boken inleds med en målsättning som också tar hänsyn till att utveckla lärande- och studiefärdigheter. Dessa mål återkommer i slutet av ett kapitel, då eleven reflekterar över sin egen kunskap. Eleverna övar också på styrd självständighet, till exempel i lyssningsuppgifter där de kan välja en enklare eller en mer utmanande variant. Även översättningsmeningarna ger ofta möjlighet att göra egna val, eftersom eleven kan bestämma vilka meningar hen vill översätta.
Enkelt att planera och vara flexibel
Materialet i läromedelsserien Connections Engelska har en återkommande struktur som hjälper läraren planera lektionerna och differentiera. De återkommande elementen gör strukturen förutsägbar.
Det digitala materialet stödjer
De digitala materialen till Connections Engelska utgör ett mångsidigt stöd för lärarens arbete och lektionerna. Det digitala materialet för läraren främjar aktivitet och ett kommunikativt arbetssätt. Materialet innehåller bland annat extra uppgifter och idéer för lektionerna.
Connections Engelska differentierar på många sätt och ger stöd både till eleven och läraren.