I den nya läromedelsserien Brytpunkt i historia för årskurs 7–9 finns många sätt för läraren att stödja elevernas olika behov. Många stödfunktioner finns i läroboken, vilket innebär att läraren inte behöver leta upp eller skriva ut extra material inför lektionerna.
Läroboken stödjer varje elevs lärande
Läroboken Brytpunkt möjliggör lärande på elevens egen nivå och stödjer därmed läraren i undervisningen av grupper med olika behov.
- Målen och tidslinjen som finns i början av varje avsnitt ger en överblick över vad det kommande avsnittet handlar om, vilka mål undervisningen har och under vilken tidsperiod innehållet utspelar sig. Rubriker i form av hela meningar och en åldersanpassad text gör det lätt att ta till sig undervisningstexten.
- I början av varje kapitel finns en sammanfattning och centrala begrepp som hjälper eleven att få grepp om innehållet. Begreppen förklaras tydligt i undervisningstexten. Eleven får också stöd för sitt svenska ordförråd med hjälp av ordstöd som finns i anslutning till texten.
- Läromedlets visuella innehåll vägleder eleven i användningen av läroboken: återkommande strukturer och inspirerande faktabilder främjar lärandet.
- På uppgiftssidorna finns gott om uppgifter på olika nivåer som tränar både studieteknik och historiska färdigheter. Förutom kapitelvisa uppgifter innehåller boken även materialbaserade uppgifter och repetitionsuppgifter för hela avsnittet.
Differentierat material i Brytpunkts digitala innehåll
Alla som använder en tryckt bok får tillgång till det digitala innehållet som hör till boken.
- Med hjälp av inspelade undervisningstexter kan eleven repetera det som lärts in. Inspelningarna kan spelas upp i lämpliga delar och i en hastighet som passar eleven.
- I elevens digitala innehåll finns ett utvidgat kapitelvist ordstöd.
- Till varje kapitel i läroboken hör en introduktionsvideo där ett centralt begrepp, en händelse eller ett fenomen ur kapitlet förklaras.
- Den fördjupande texten ger eleven ytterligare utmaning: den går djupare in på något av kapitlets teman eller presenterar ett nytt perspektiv på det. Språket i den fördjupande texten är något mer avancerat än i undervisningstexten.
Läraren får i det digitala lärarmaterialet tillgång till allt digitalt innehåll som riktar sig till eleven. Dessutom innehåller lärarmaterialet digitala uppslag ur läroboken, tilläggsinnehåll för olika elevers behov samt användbara inledande frågor till varje kapitel.