Tips för undervisningen

Så här stödjer du elevens språkutveckling – 10 tips för språkmedveten undervisning

För att kunna studera ett ämne måste eleven förstå det språk som används inom ämnet. Utöver att behärska undervisningsspråket behöver eleven lära sig ämnesspecifik vokabulär, sätt att uttrycka sig samt att läsa texter inom ämnet. I realämnen är läsförmågan speciellt viktig: där förekommer långa skrivna texter, kartor, illustrationer och olika typer av källmaterial. Både studiespråket och ämnesspråket är nära kopplade till läsförmågan. Om eleven inte förstår språket, förstår hen inte heller det hen läser.

Språkmedveten undervisning stödjer både elevens språkutveckling och läsförmåga. I den här artikeln presenterar vi tio tips för språkmedveten undervisning.

  1. Gå igenom huvudpunkterna i det aktuella temat innan ni börjar studera. Du kan också ställa frågor som eleverna försöker besvara till exempel med hjälp av ett kapitel i läroboken.

  2. Förklara de viktigaste begreppen redan innan ni läser kapitlet i läroboken.

  3. Läs lärobokstexten i delar, till exempel ett textstycke i taget. Stanna upp efter varje stycke för att sammanfatta det viktigaste och reda ut svåra ord.

  4. Använd bilder, diagram och kartor som stöd i undervisningen. Du kan också rita själv om det känns naturligt.

  5. Använd alla sinnen i lärandet. Att lyssna på ljudinspelningar av lärobokens kapitel är till exempel ett bra stöd för läsningen. Inspelningarna ger också exempel på hur eleven uttalar svåra ord.

  6. Använd olika former av aktivt lärande, till exempel stationsarbete och spel.

  7. Öva på att läsa och tolka texter som är viktiga för ämnet, till exempel kartor eller konstverk. Ge tips för läsningen och diskutera texterna tillsammans.

  8. Lär ut hur man svarar på uppgifter, till exempel genom att ge stödord, svarsmallar eller färdiga inledningar till svar.

  9. Uppmuntra elever med ett annat modersmål än undervisningsspråket att använda sitt modersmål som stöd i studierna, till exempel när de övar på vokabulär.

  10. Uppmuntra eleverna att samla en egen ordlista under studiernas gång. Ordlistan kan innehålla viktiga begrepp och andra ord som är nya för eleven. Eleven kan förklara orden till exempel på sitt eget modersmål, med egna ord eller genom att rita. Det är bra för motivationen om ordlistan påverkar bedömningen positivt.

Ta gärna en titt på Otavas nya läromedelsserier i realämnena, där språkmedvetenhet är en av grundidéerna.

Texten är en översättning av Salla Tiihonens artikel för Otava Oppiminen.