Allmänt

För lärare som gör skillnad: Mot en mer hållbar vardag

Det arbete som utförs av lärare har en betydande samhällelig inverkan. Undervisning är mycket mer än att hålla lektioner: det handlar om interaktion, att stödja olika inlärningsbehov och att bedöma kompetenser. Samhällsförändringar, teknologisk utveckling och utbildningspolitiska beslut har gjort lärarjobbet mer krävande än någonsin tidigare.

Läraryrket är fortfarande ett av de mest betydelsefulla yrkena, eftersom dess inverkan inte bara märks i elevernas och deras familjers liv, utan också i hela samhällets välbefinnande. Den här artikeln tar en djupare titt på läraryrkets nuvarande tillstånd: granskar förändringarna i arbetet, analyserar deras inverkan och överväger hur man kan göra lärarnas vardag mer hållbar.

Lärarnas vardag är full av meningsfulla möten

Den offentliga debatten handlar mycket om lärarnas ökande arbetsbörda och vardagens utmaningar. Men vardagen i klassrummet är full av meningsfulla möten och glädje. Lärarna är väl medvetna om vilken inverkan ett bra skolliv och ett bra lärande har på barns och ungdomars liv, vilket gör att deras arbete känns viktigt. Lugna samtalsstunder ger lärarna glädje och energi mitt i brådskan. Kollegialt stöd hjälper dem också att hålla igång. Det här är stunder som lärarna vill ta vara på, även om arbetsmiljön ständigt är en utmaning i vardagen.

Lärarens arbetsuppgifter har breddats och blivit mer varierande. Vid sidan av det traditionella undervisningsarbetet har det tillkommit nya ansvarsområden som både berikar och belastar vardagen. Barns och ungas behov av stöd i lärandet har blivit mer varierande och individualiserade än tidigare. Samtidigt ägnas en allt större del av lektionerna åt grundläggande färdigheter, såsom emotionella färdigheter, uppförande och kamratrelationer. Det finns luckor i de grundläggande färdigheterna och uthållighet behöver övas upp ordentligt. Det verkar inte finnas tillräckligt med tid för allt.

En alltmer mångfacetterad grupp elever berikar klassrummet och skollivet. Elevernas bakgrund är mer varierad än tidigare, vilket också ger lärarna möjlighet att möta olika elever och skapa innovativa sätt att stödja deras lärande. Varje elev för med sig en unik identitet till klassrummet: sin personlighet, sina färdigheter och sin inlärningsförmåga. Olika behov innebär dock en påfrestning för läraren, särskilt när resurserna inte räcker till för att tillgodose alla behov.

Vad har förändrats i undervisningen? 

Förändringarna i lärarens arbetsbeskrivning är resultatet av mer omfattande samhälleliga och utbildningspolitiska förändringar. Samhället har förändrats snabbt, och globaliseringen och den tekniska utvecklingen har inte bara förändrat verktygen för lärande utan också de sätt på vilka eleverna interagerar. Sociala medier och digitala enheter har blivit en del av skollivet, vilket medför både nya inlärningsmöjligheter och utmaningar för koncentrationen. Samtidigt har fritidsaktiviteterna förändrats och läsvanan i hemmen minskat, vilket återspeglas i sjunkande resultat i undersökningar om läskunnighet.

Förändringar i familjestrukturer och föräldraskapets roll har också påverkat skolans roll. Skolan förväntas inte bara vara en plats för lärande, utan också för barnens sociala och emotionella välbefinnande. Detta ökar lärarnas ansvar på ett sätt som kan kännas mycket överbelastande. Samtidigt minskar uppskattningen av skolgången, vilket avspeglas i både föräldrars och elevers attityder till skolgången.

Den politiska debatten om utbildning fokuserar ofta på effektivitet och kostnadskontroll och bortser från lärarnas och elevernas välbefinnande och utbildningens kvalitet. Lärarna ser inte målet för utvecklingen av skolan: är det inbesparingar eller en bättre skolvardag. Många lärare upplever att beslut fattas utan någon djupare förståelse för skolans vardag. Att uppnå inkluderande undervisning är till exempel ett viktigt mål, men de resurser som krävs för det är ofta orealiserade eller saknas i stor utsträckning. Detta leder till situationer där lärarna har svårt att tillgodose alla elevers behov och där elevernas rätt till lärande äventyras.

Kärnan i utmaningarna är resursbrist och tidsbegränsningar

De största utmaningarna i undervisningen är kopplade till oflexibla resurser och tidshantering. De grundläggande förutsättningarna och möjligheterna för undervisning varierar inte bara mellan olika kommuner i Finland, utan också skolvis mellan olika läsår. Minskade undervisningstimmar, inbesparingar på undervisningsmaterial och stora gruppstorlekar gör det svårt att ge individuellt stöd. Det finns också ett behov av att professionella som skolläkare, kuratorer och specialpedagoger kommer närmare elevernas skolvardag, så att lärarna kan koncentrera sig på sitt undervisningsarbete.

Lärarnas arbetsdagar blir lätt långa. Många lärare fortsätter att planera lektioner, bedöma och stödja elever utanför den officiella arbetstiden till och med på helgerna. Detta innebär en särskild påfrestning för lärare i början av karriären, som kan känna att de måste bevisa sin kompetens genom att göra mer. Att ta hand om sitt eget välbefinnande och förmågan att begränsa sitt eget arbete har blivit en viktig del av lärarnas dagliga liv. Lärare oroar sig också för elevernas välbefinnande och ork och känner samtidigt en känsla av otillräcklighet om det inte finns tillräckligt med tid för att träffas eller komma ikapp. Ofta är oron för eleverna eller studenterna större än oron för det egna välbefinnandet.

För många lärare är införandet av ny teknik ett tveeggat svärd. Å ena sidan erbjuder digitaliseringen nya möjligheter att differentiera undervisningen och engagera eleverna. Men samtidigt kan de tekniska problem som är förknippade med att använda tekniken, komplexiteten i programvaran och frågan om skärmtid för eleverna innebära ännu större påfrestningar för lärarna. Debatten om skolans digitalisering har också gått från den ena ytterligheten till den andra, vilket gör det svårt att upprätthålla god praxis men också att utveckla den på lång sikt.

Mot en mer hållbar vardag: lösningar och åtgärder

För att stödja lärarnas välbefinnande i arbetet och en smidig vardag krävs ett brett samarbete mellan olika aktörer, beslutsfattare och lärare i skolvärlden. De viktigaste åtgärderna är att öka resurserna, utveckla undervisningsmaterial, stödja lärarnas fortbildning och välbefinnande samt att utveckla ledarskapskulturen i skolgemenskapen. 

Öka resurserna och utveckla samarbetsmodeller

Det behövs mer resurser för att underlätta lärarnas arbete. Det handlar t.ex. om mindre gruppstorlekar, fler lektioner och bättre förutsättningar för ämnesövergripande samarbete. Fler speciallärare, kuratorer och psykologer bör rekryteras till skolorna för att bättre kunna möta elevernas olika behov. 

Läromedel av hög kvalitet och användning av teknik 

Läromedlen måste vara mångsidiga, lätta att använda och uppdaterade. Att kombinera digitala verktyg med tryckt material kan ge flexibilitet för både lärare och elever. Det är viktigt att bibehålla lärarnas självständighet i valet av material. Det måste vara möjligt att köpa in material på ett flexibelt sätt och att förnya dem vid behov.

Stöd och utbildning för lärare 

Mentorskap och fortbildning är viktiga verktyg för att stödja lärarnas arbete. Lärare som är i början av sin karriär kan dra nytta av stöd från mer erfarna kollegor. Samtidigt behöver alla lärares kompetens kontinuerligt uppdateras, till exempel inom teknik och inkluderande undervisning.

Stöd för välbefinnande och gränsdragning 

Skolorna bör kunna skapa en kultur där man aktivt leder och stödjer gränserna mellan arbete och fritid. Arbetscoachning och praktiska verktyg för att underlätta tidshantering kan hjälpa lärarna att sätta gränser och upprätthålla sitt eget välbefinnande. Dessutom bör utbildningsanordnare investera i att stödja lärarnas återhämtning.

Ledarskap

Precis som i andra sektorer är ett bra ledarskap starkt kopplat till lärarnas välbefinnande och arbetsgemenskapen som helhet. I praktiken har dock rektorernas arbetsbörda ökat enormt i takt med att skolenheterna har blivit större och rektorn leder skolgemenskapen i stort sett direkt. Detta innebär att rektorerna måste ha både kompetens att leda skolgemenskapen och tid att arbeta med ledarskap.

Slutligen: mot lärande som gör skillnad 

Lärarens arbete utgör grunden för samhället, men de många målen och de ökande kraven på jobbet gör det mer utmanande än någonsin. För att lärarna ska kunna fortsätta i sitt arbete måste de utmaningar de står inför erkännas och konkreta lösningar erbjudas. Hållbar undervisning kräver resurser, stöd och offentligt erkännande. Det är viktigt att involvera lärarna i utvecklingsarbetet för att visa hur man kan göra vardagen meningsfull och hållbar för lärare liksom för barn och ungdomar och deras familjer.

Artikeln grundar sig på Otava Oppiminens podcast Vaikuttavan opettajan vierellä. Artikeln är översatt av artificiell intelligens och bearbetad av en människa.